مهدویت در شعر سنتی معاصر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مرتضی میرسعیدی
- استاد راهنما اسحاق طغیانی غلامحسین شریفی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1386
چکیده
چکیده ندارد.
منابع مشابه
نگاهی به دوگانه تقابل زبانشناختی و کاربرد آن در شعر سنتی و معاصر فارسی
دوگانهها عموماً در پدیدههای طبیعی و فکر انسانی وجود دارد و زندگی انسان نمیتوان در کناره از اندیشه ضدها و دوگانهها دریافت و توضیح داد. بی شک در زتدگانی در بسیاری جانبهایش، قائم بر ضدها و دوگانههایی است و هر دوگانهای از آنهاست، دو طرف متضاد باشد بدون آنکه با هم اختلاف داشتند و در هر دوگانهای نشاط زندگی واصل و همیشگی و برابر آن را اثبات میکند. پس دوگانه اساس محور مطالعات ساختمانی معنی است...
متن کاملعروس شعر عرب در شعر کردی معاصر
لیلی و مجنون از عشاق معروف ادبیات عرب و حتی ادبیات جهانی هستند که داستان عاشقانه آنها در بیشتر ادبیات ملتها بازتاب یافته و مورد اقبال واقع شده است. ادبیات کردی نیز از این حیث مستثنی نیست و شاعران آن از گذشته کهن تا امروز به این داستان عاشقانه بسیار توجه داشتهاند و آن را در اشعار خود بهویژه در مضمونهای تغزلی به زیبایی به تصویر کشیدهاند. بنابراین در این جستار بر آنایم با کاوش در اشعار شاع...
متن کاملبررسی چگونگی نامگذاری عنوان شعر در ادبیات سنتی و معاصر و کارکردهای زیباشناختی آن
عنوان شعر، حکم شناسنامهی شعر را دارد که برای بررسی و سخن گفتن در مورد یک شعر میان منتقدان و دیگر افراد مهم محسوب میشود. هدف این مقاله بررسی چگونگی نامگذاری عنوان شعر در ادبیات سنتی و معاصر است. این نامگذاریها در شعر سنتی و معاصر تفاوتهای چشمگیری با هم دارد. در گذشته چندان به نامگذاری شعر توجهی نمیشده است. البته از میان قالبهای سنتی، در نامگذاری قصاید نسبت به قالبهای دیگر تأکید بیشتر...
متن کاملعروس شعر عرب در شعر کردی معاصر
لیلی و مجنون از عشاق معروف ادبیات عرب و حتی ادبیات جهانی هستند که داستان عاشقانه آنها در بیشتر ادبیات ملتها بازتاب یافته و مورد اقبال واقع شده است. ادبیات کردی نیز از این حیث مستثنی نیست و شاعران آن از گذشته کهن تا امروز به این داستان عاشقانه بسیار توجه داشتهاند و آن را در اشعار خود بهویژه در مضمونهای تغزلی به زیبایی به تصویر کشیدهاند. بنابراین در این جستار بر آنایم با کاوش در اشعار شاع...
متن کاملکاربرد صفت در شعر معاصر
هنجارگریزی از زبان معیار، انحراف از قوانین حاکم بر همنشینی واژهها، افزودن قاعدههایی به برونۀ زبان معیار، بههمریختن نحو جملهها و دخلوتصرّف در ساختمان دستوری زبان معمول و متعارف، مجموعۀ روشهایی است که اغلب شاعران برای برجستهسازی زبان از آن بهره میبرند. این برجستهسازیها بهشکل هنجارگریزیهایی صورت میگیرد که خود انواع گوناگونی دارد؛ چون هنجارگریزی نحوی، که کاربردهای خاصّ صفت، زیرمجموعۀ آن...
متن کاملغم غربت در شعر معاصر
نوستالژی یا غم غربت، در اصطلاح به حسّ دلتنگی و حسرت انسانها نسبت به گذشته و به آن چیزهایی است که در زمان حال آنها را از دست داده است. اوضاع و احوال سیاسی، اجتماعی و کلاً وضع زندگی انسانها در ایجاد حسّ نوستالژی مؤثر است. تقریباً تمام شاعران و هنرمندان در آثار خود به نحوی غم غربت و دلتنگیهای حاصل از آن را با ابزارها و تصویرهای شعری گوناگون بیان کردهاند؛ ولی در نزد بعضی از آنان این غم، تبدیل به ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023